maanantai 24. helmikuuta 2014

Asiaa kirjoneuleesta

Minulla olisi muutamia valmiitakin töitä esiteltäväksi, mutta tämän päivän aiheeksi valitsin kuitenkin kirjoneuleen. Olen viime päivinä harjoitellut tuota oikein ahkerasti, innoituksen sain Youtube-videosta. Kirjoneuleessa minun ongelmanani on kovin tiukka käsiala, halu päästä helpolla ja täydellisyyden tavoittelu. Lähes mahdoton yhtälö siis. Muutamia huomioita olen kuitenkin tehnyt parin harjoittelupäivän aikana. Asiat toistetaa jokaisessa kirjoneuleoppaassa, mutta silti en ole niitä huomioinut.

1. Käytä suurempia puikkoja, vaikka niiden hakemisessa ja työhön vaihtamisessa olisikin muka niin iso työ, tee se silti.
2. Mallikuviosi antaessa periksi, lisää silmukka-kaksi per puikko.
3. Keskity! Tämä on ollut itselläni vaikein kohta. Jos sinulla on tiukka käsiala, kirjoneuleeseen ja käsialaan todella pitää keskittyä joka silmukan kohdalla.
4. Suorista neule oikeaan mittaansa ennen värin vaihtoa.

Jos mikään näistä ei auta, vaan kirjoneuleesi kiristää edelleen, katso aiemmin mainitsemani video ja testaa kyseistä tekniikkaa. Minulla se ei toiminut tuollaisenaan, mutta otin siitä hieman vaikutteita. Kirjoneuleeni neulon nykyään väri kerralaan kuten videossakin, mutta langankierrot tuppasivat jäämään kovin löysiksi ja näkyivät neuleen päällipuolelle. Ratkaisin ongelman tekemällä langankierron vain pitkien lankajuoksujen kohdalla, sekä minulle ongelmallisimmissa kohdissa; neuleen "kulmissa" eli puikkojen vaihtumiskohdassa. Langankierrot teen siis suunnilleen niissä kohdissa, kuin normaalisti sitoisin langanjuoksut. Tällä tyylillä neuleestani on tulossa oikein tasainen ja kaunis, se jopa venyy hieman! Ylivenyneitä silmukoita ei ole, eikä myöskään kiristäviä ja ryppyyntyneitä kohtia. Mahtava tunne, kun vihdoin onnistuu jossain, jota on yrittänyt jo kauan!

Lisäksi sain vihdoin ja viimein kauan himoitsemani puikkopussin! Ihana äitini teki minulle sellaisen oikein mittojen ja toiveideni mukaan. :) Pussukan saa kivasti kääräistyä pakettiin, ja tilaa on sukkapuikoille, kiinteille pyöröpuikoille sekä pyöröpuikkokärjille ja -kaapeleille, jokaiselle oma osionsa. Ja kangaskin on aivan iki-ihana! <3



2 kommenttia:

Subscribe to RSS Feed