lauantai 22. maaliskuuta 2014

21/31

Ikuisuusprojektini on vihdoin valmis! Ompelin siis itselleni takin. Eipä se kovin hieno ole, pieniä virheitä siellä sun täällä. Näin jälkeenpäin ajateltuna materiaali ja mallikaan ei ole ehkä se paras valinta minulle. Olen kuitenkin ylpeä itsestäni, että sain sen tosiaan valmiiksi ja ihan itse! Tai no, äidin puhelintuella.

Vaikka tuskin tämän takin kanssa koskaan kotoa poistunkaan, sen tekeminen opetti minulle ompelemisesta ihan mielettömän paljon. Heti aloittaessa ongelmana olivat taskut, jotka sitkeästi purin pois varmaan kolme-neljä kertaa. Kun ne vihdoin olivat oikein, tajusin, että olin ommellut ne vuorikankaaseen (:D), ja samalla tajusin myös, että vuorikangas on leikattu väärin, kun siinä ne taskuaukot olivat. Taskut löysivät lopulta paikkansa, mutta kauniimpiakin olen nähnyt..

Seuraava ongelma ilmeni lauseessa "poimuta hihojen pyöriöt", anteeksi mitä? No, asia selvisi lopulta, mutta toteutuksesta ei sitten tullutkaan mitään. Tässä kohtaa homma tyssäsikin joksikin aikaa, kunnes uusi saumurini tuli. Saumurissa on näet differentiaalisyöttö, jonka kanssa sain jotenkin poimutettua hihat. Niistäkään ei tullut ihan niin kivat kuin kuvittelin, vaan saumurin sauma antoi periksi, niimpä valmiissa hihassa olikin muutamia isompia laskoksia, lukuisien pienten ja kauniiden sijaan.

Vetoketjun laittaminen sujui ihan hyvin, vaikka ensin neulasinkin sen väärinpäin. Siis niin, että se laitettaisiinkin kiinni ylhäältä. Onneksi en ehtinyt ompelemaan sitä, olisi ollut melko persoonallinen takki. :) Hihansuiden yhdistäminen sujui alkuun ihan hyvin, kunnes kääntäessäni huomasin, että ei se näin voi mennä, hihat olivat suista kiinni, mutta lenkkinä niin, etteivät ne millään sopineet itse takkiin. Ei muuta kuin soittoa äidille, joka opasti ujuttamaan hihat vuorin ja päällikankaan välistä, että ne saa yhteen.




Olen jo epäillyt, että minulla on jotain hahmotusongelmia, kun tuntui niin vaikealta saada kaikki oikein päin ja oikeat puolet vastakkain ja sitä ja tätä ja tuota. Ehkäpä tämä kuitenkin vielä ajan myötä helpottuu, eikä esimerkiksi ensi vuonna takkia tehdessäni se ole näin vaikeaa. :) (Kuvat eivät kyllä anna oikeutta takille, ei se oikeasti noin hirveältä näytä!)


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Subscribe to RSS Feed